بوتاکس چیست ؟

بوتاکس ترکیبی ساخته‌شده از سمی به‌نام بوتولینوم است. اغلب افراد وقتی متوجه می‌شوند پایه اصلی بوتاکس سم است در مورد تزریق آن نگران یا دودول می‌شوند. اما جای هیچ نگرانی وجود ندارد. استفاده از این ماده کاملاً بی‌خطر بوده و در درمان بسیاری از دردها و بیماری‌ها مانند میگرن نیز کاربرد دارد. تزریق سم بوتولینوم در زیر پوست سبب فلج موقت عضلات صورت یا بدن در ناحیه موردنظر می‌شود. نتیجه آن کاهش چروک‌های سطحی و عمقی و جوانسازی پوست است.

کاربردهای بوتاکس

تزریق بوتاکس بیشتر به عنوان فرآورده‌ای تزریقی برای درمان چین و چروک‌ها و خطوط صورت شناخته می‌شود. به طور کلی کاربردهای بوتاکس را می‌توان به دو دسته‌ی زیبایی و درمانی تقسیم کرد.

کاربردهای زیبایی بوتاکس

کاندید مناسب برای تزریق بوتاکس

افرادی که از نظر جسمی و روانی در سلامت کامل هستند، بهترین کاندید برای تزریق بوتاکس محسوب می‌شوند. فراموش نکنید استفاده از این سم در دوران بارداری یا شیردهی ممنوع است. مهم‌تر از همه، افراد مبتلا به بیماری‌های عضلانی مانند میاستنی گراویس نمی‌توانند این سم را تزریق کنند.

ویژگی‌های اصلی بهترین کاندید استفاده از بوتاکس عبارت است از:

نواحی تزریق بوتاکس

با توجه به تنوع کاربردهای بوتاکس، مناطق تزریق آن با یکدیگر متفاوت هستند. اصلی‌ترین نواحی تزریق این سم عبارتند از:

ویرایش محتوا

عوارض بوتاکس شامل سردرد، درد و علایم مشابه با سرما خوردگی می‌شود. در موارد نادر، افتادگی ابرو یا پلک ممکن است مشاهده شود. یکی از موارد مهمی که باید پیش از تزریق بوتاکس توسط پزشک بررسی شود، احتمال افتادگی پلک است که در ۵ درصد از افراد دیده می‌شود. اگر تزریق به دست پزشک متخصص و باتجربه صورت بگیرد، عارضه‌ای بسیار نادر خواهد بود. عوارضی که در این پاراگراف ذکر کردیم نادر اند و به مرور زمان برطرف می‌شوند.

در صورت حساسیت به برخی فراروده های غذایی
وجود عفونت فعال یاتبخال در محل تزریق
افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی یا عضلانی
خانم‌های باردار و شیرده
ویرایش محتوا

به طور کلی اثرات تزریق بوتاکس به منظور جوانسازی پوست، بین ۴ تا ۶ ماه پس از تزریق پایدار است. موثرترین عوامل بر ماندگاری اثرات بوتاکس، محل تحت درمان و میزان بوتاکس تزریق شده هستند. به جز این‌ها، عوامل دیگری هم بر پایداری اثرات تاثیر می‌گذارند که شامل موارد زیر است:

• سن شما
  • میزان الاستیسیته یا انعطاف پذیری پوستتان
  • عمق چین و چروک‌ها یا خطوط پوستی
  • گرما عامل مهمی در از بین رفتن اثرات بوتاکس می باشد.
ویرایش محتوا

با هربار تزریق بوتاکس، ممکن است ماندگاری اثرات هم بیشتر شود. بوتاکس باعث فلج شدن عضلات می‌شود؛ پس برای ۴ تا ۶ ماه نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر عضله‌ای در بدن مورد استفاده قرار نگیرد، به مرور تحلیل رفته و کوچک می‌شود. به همین علت ممکن است که به مرور زمان، فواصل تمدید تزریق طولانی‌تر شوند.

ویرایش محتوا

به طور معمول مراجعین بین ۳ تا ۱۰ روز بعد از تزریق متوجه اثرات بوتاکس می‌شوند.

ویرایش محتوا

با توجه به مزایای درمانی و تأثیر استفاده از بوتاکس در جوانسازی پوست، تولیدکنندگان مختلفی اقدام به عرضه این محصول کرده‌اند. برندهای اصلی موجود در بازار ایران عبارتند از:

دیستون
دیسپورت (Dysport)
نورونوکس (Neuronox)
زئومین (Xeomin)
آزالور (Azzalure)
مسپورت (Masport)
ویرایش محتوا

استفاده از این دارو از نظر وزارت بهداشت و درمان کشور، تنها توسط پزشکان متخصص و دوره دیده مجاز است و باید در مراکز درمانی مانند کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها انجام شود. تزریق بوتاکس در مراکز غیردرمانی مانند آرایشگاه‌ها و توسط افراد غیرپزشک می‌تواند عواقب بدی برای شما به همراه داشته باشد. این موضوع دو علت دارد:

• در این مراکز معمولاً از بوتاکس‌های غیراستاندارد و بدون مجوز استفاده می‌شوند. چون تهیه بوتاکس فقط توسط پزشکان یا با نسخه‌ی پزشک ممکن است، افراد غیرپزشک مجبورند که از بوتاکس‌های قاچاقی استفاده کنند. داروهای قاچاق می‌تواند موجب بروز عوارضی مانند واکنش‌های حاد آلرژیک شوند.
  • احتمال بروز عوارض جانبی مانند افتادگی پلک، عدم تقارن یا ایجاد دو بینی، در صورت تزریق بوتاکس در مراکز غیردرمانی بیشتر است. به علاوه در صورتی که دچار عوارض حاد بشوید، افراد غیرپزشک توان درمان و رفع مشکلات احتمالی را ندارند.